Výukovou metodu chápeme jako cestu (způsob) k dosažení stanovených výukových cílů. Výukové metody jsou aplikovány v rámci prezentace učiva v jednotlivých výukových blocích:
- samostatná práce žáků s pomůckou, práce s knihou, práce s učebnicí, pracovním sešitem;
- vrstevnické vyučování – učení vyučováním (učení druhého, od druhého – žák spolupracuje s druhým a sám se stává „učitelem“ nebo naopak potřebuje pomoc znalejšího spolužáka);
- pozorování (předmětů, jevů, modelů, pokusů, činností);
- ukázka práce s pomůckou (učitel nebo spolužák předvádí jednotlivci nebo skupině žáků);
- experimentování při práci s pomůckou (žák sám objevuje, přichází na souvislosti)
- metody praktické (nácvik pohybových, pracovních dovedností, pracovní činnosti, grafické, výtvarné činnosti…);
- pokusy;
- didaktické hry;
- metody hraní rolí;
- brainstorming;
- „problémové učení“ (žákům je přednesena taková učební úloha, na kterou neznají odpověď, k odpovědi se postupně dopracují na základě vlastní aktivity a případně za pomoci učitele);
- slovní metody (vyprávění, instruktáž,…)
- videoprojekce.