Když je pedagog nejen učitelem, ale i průvodcem.
Radan Jünger se věnuje oblasti vzdělávání mnoho let, v MSK zejména ve spojení s Vysokou školou podnikání a agenturou GoStudy, která připravuje zahraniční studenty ke studiu v ČR. Od roku 2019 změnil zaměření, věnuje se start-upům v oblasti IT, ale vzdělávání úplně neopustil. Aktuálně je majitelem Základní školy a mateřské školy Montessori Ostrava a Vyšší odborné školy mediální tvorby.
Základní škola Montessori Ostrava není obyčejná soukromá základní škola, jsme dynamicky se rozvíjející moderní vzdělávací instituce, zapsaná v rejstříku škol MŠMT.
Proč jste založil MŠ a ZŠ právě typu Montessori?
Důvod k založení byl zjevný. Byl jsem ovlivněn zkušenostmi z dětství. V době, která se dynamicky mění, jsme dospěli k názoru, že klasický model frontální výuky nechceme. Rozhodli jsme se
jít alternativní cestou, která bude založena na psychologických a podpůrných opatřeních, které vedou k rozvíjení poznatků a dovedností dětí a z těchto důvodů se nám nejvíce líbily principy
Montessori pedagogiky. Tato pedagogika je ve světě velmi oblíbená a prošly jí významné osobnosti, např. jako Jeff Bezos,
zakladatel Amazonu.
Montessori přístupu věříme. V době, kdy jsme obě školy zakládali, nebyla v Ostravě žádná MŠ a ZŠ typu Montessori. Před 7 lety, jsme nejprve založili mateřskou školku. Pro děti, které jí prošly jsme následně zřídili i školu základní. V naší škole se snažíme prohlubovat silné stránky dětí, a v oblastech, kde nejsou tolik talentované je snažíme povzbuzovat a využívat pomůcky. Nestresujeme je! Krom toho mám své děti a chtěl jsem pro ně to nejlepší a jsem přesvědčen, že škola tohoto typu je pro vývoj dítěte velice vhodná a perspektivní.
Co je to Montessori a jak se liší od běžných principů školek a škol, jak je známe a jaké principy jsou ji vlastní?
Základní odlišnost od klasických škol je taková, že pedagogové nejsou jen klasickými učiteli, ale jsou pro děti průvodci. Učitel je zde v roli kauče, mentora a rádce, a autoritou jen přirozenou. Pedagog dětem ukazuje, jak věci samostatně zvládnout, podporuje jejich sebedůvěru, učí jej pracovat s chybou. Děti mají možnost využívat ve výuce Montessori pomůcky, ale i klasické učebnice a pracovní listy.
Montessori pedagogika pracuje s pojmem heterogenní skupina, což znamená, že děti se učí dohromady se svými staršími spolužáky. Tato metoda vede děti k větší trpělivosti a starší děti se učí vést své mladší spolužáky při společné práci. V rámci společné interakce se děti učí od sebe navzájem.
Dalším rozdílem je systém hodnocení. Používáme slovní hodnocení, které má ale svá daná pravidla. Pedagog v hodnocení poukazuje na cíle, které dítě dosáhlo. U nás v Ostravě máme výhodu v tom, že v každé málo početné třídě pomáhají žákům dva odborní pedagogové.
Jak jste se vyrovnali se situací, kdy jsou s ohledem na současný stav všechny školy uzavřené?
S ohledem na menší počet dětí ve třídě, účast dvou pedagogů při výuce a intenzivní využívaní moderních technologií bylo pro nás po uzavření škol okamžité zavedení on-line výuky samozřejmostí.
Vše se děje s ohledem na individuální potřeby každého dítěte, ale i v souladu s chodem rodin v této nelehké situaci. Právě malý počet dětí ve třídě nám umožňuje věnovat se každému dítěti skutečně individuálně a nepřenášet povinnosti školy na již tak vytížené rodiče. Pozitivní reakce rodičů našich dětí nás utvrzují v tom, že jsme se vydali správnou cestou. On-line výuku vnímáme jako příležitost pro nás i pro děti naučit se něco nového.
Pro koho je Vaše školka a škola vhodná?
Stále je rozšířen mýtus, který je spojen s prací Marie Montessori, která léčila postižené děti. Dnes je Montessori přístup ke vzdělání otevřen všem. Opírá se o psychologické poznatky. Pokud jsou
rodiče osvícení a něco o problematice vzdělávání ví, volí pro své dítě jiné cesty, než je dril, příkazy, biflování, memorování a tresty. Toto někdy představuje klasické pojetí organizace základní školy. Někteří rodiče nechtějí jít touto cestou. Ví, že proto, aby jejich děti byly úspěšné a šťastné existuje několik cest.
Jak se věnuje Vaše škola výuce cizích jazyků?
Na jazyky klademe velký důraz. V mateřské a základní škole působí permanentně dva rodilí mluvčí. Pracujeme s přirozeností. Snažíme se, aby děti získaly k učení se jazyků vztah. Na základní škole vyučujeme dva světové jazyky. Od určitého věku děti připravujeme na mezinárodně uznávané Cambridgské zkoušky.
Jakou má Montessori v Moravskoslezském kraji tradici?
V zahraniční má Montessori pedagogika velkou tradici. V Anglii tvoří zhruba 15% všech škol, ve Francii je toto číslo ještě větší. V Moravskoslezském kraji je tradice podstatně menší. První školy s alternativní výukou vznikly v Bohumíně a Opavě. Dnes se trend obrací a škol s alternativní formou výuky přibývá. V celé české republice je přes 70 Montessori škol. V Moravskoslezském kraji najdeme školy s Montessori přístupem v Bohumíně, Opavě, Havířově a Frýdku-Místku. Alternativní výuka proniká i do některých běžných základních škol, kde vznikají třídy, kde se vyučuje dle pravidel Montessori pedagogiky. V kategorii mateřských škol, je Montessori Ostrava jedinou takovou v Ostravě.
Můžete nám popsat vybavení a prostory Vaši školy? V čem se liší?
U této odpovědi půjde skromnost stranou. (Usmívá se). Často k nám chodí vedení i pedagogové z různých typů škol, ať už Montessori nebo klasických na obhlídku prostorů, které jsou více než velkolepé. V každé kmenové třídě se nachází nejmodernější interaktivní tabule, samozřejmostí je vybavení Montessori pomůckami a každé dítě má možnost mít svůj vlastní prostor, díky velikosti učeben. Disponujeme elektronickým pianem, hudebními nástroji, novými počítači a zrekonstruovanou tělocvičnou. V dalším školním roce máme v plánu rozšířit prostory o laboratoř chemie, fyziky, biologie a o Montessori zahradu. Pamatujeme rovněž na rozvoj řemesel. Samostatnou plně vybavenou učebnu využívá školní družina, dále se jedná o prostory cvičné kuchyňky, kde si děti připravují svačinu, učebna pro výuku cizích jazyků a učebna kosmické výchovy. Vše bylo navrženo v souladu s Montessori principy pod dohledem architektky a vedení školy.
Jak děti zvládají přechod na další stupně?
Perfektně! Děti získávají stejný základ, jako děti z ostatních škol. Vysvětlím to na příkladu. Když umíte řídit auto, v Česku, jste schopní ho řídit i v Anglii na vedlejší straně. Ostatně museli jsme projít akreditací MŠMT a splňujeme všechny podmínky pro poskytování vzdělání. Mimo legislativy v podobě Rámcových vzdělávacích programů má náš školský vzdělávací program klíčové poslání: „Aby děti chodily do školy rády…“. Naše děti zvládají všechnu látku, která je v rámci základního vzdělávání vyučována.
Jestli se dítě, které u nás vystuduje dostane na Harvard nemůžu zaručit, protože jako škola fungujeme 4 rok. Z výsledků práce podobných škol z České republiky, však víme, že děti zvládají přechod na další vzdělávací stupně přirozeně a bez potíží. Jejich výsledky jsou hodnoceny často jako nadprůměrné.
Je možné přihlásit dítě do výuky celoročně?
Ano, v mateřské škole je to možné. Na základní škole v rámci přestupu z jiné školy také. Než k nám děti přijmeme, absolvují adaptační dny. Za celou existenci naši instituce, jsem nezažil, že by se děti nebo rodiče, po těchto dnech nechtěli stát součástí naši mateřské nebo základní školy. To hlavní čím se můžeme pyšnit je laskavý a individuální přístup s mottem Marie Montessori: „Pomoz mi, abych to dokázal sám.“
Přibližte možnosti volnočasových aktivit, které škola dětem poskytuje?
Klademe důraz na pestrou nabídku zájmových aktivit, abychom uspokojily požadavky všech dětí. Nabízíme různé druhy sportu, jako jógu a stolní tenis. Do umělecké sféry můžeme zahrnout hru na flétnu, hudebně dramatický kroužek, keramiku, muzikoterapii a v rámci školní družiny výtvarnou tvorbu. Mezi nejoblíbenější aktivity vede kroužek vaření a badatelský kroužek, kdy jsou děti poutavou formou zasvěceny do základů laboratorních pokusů chemie a fyziky. Nabídku volnočasových aktivit dynamicky měníme a další připravujeme.
Jaké je Vaše poselství, které byste chtěl rodičům a jejich dětem předat?
Nejen já, ale i celý pedagogický tým, na který jsem právem hrdý, bychom chtěli všem našim dětem ukázat cestu a podat pomocnou ruku při dosažení vlastních cílů. Rodičům pak přeneseně: Nejste tak bohatí, abyste dopřály dětem nekvalitní vzdělávání.
V právě probíhající propagační kampani používáte slogan „Všecko“, u koho se tento nápad zrodil?
U nás! (usmívá se) Odpověď je autentická, vychází od našich prvňáčků, když se jich zeptáte, co se jim dnes líbilo v naší škole. Autenticky chceme působit i jako školní vzdělávací instituce. Kromě toho je to „dětský“ slovník, který umíme ještě jazykově tolerovat a potom je to náš „ostravský“ slang.
autor: Jan Kubečka
zdroj: PATRIOT číslo 1/2020
Chcete se o nás více dozvědět a poznat naši soukromou základní školu?
Chcete vědět, jak připravit vaše dítě z tradičního předškolního vzdělávání na alternativní způsob výuky?
Chcete vědět co obnáší Kurz předškoláka?
Zavítejte k nám na kterýkoliv Den otevřených dveří nebo nás kontaktujte k individuální schůzce s námi, jsme tady pro vás.